CPPC przeznaczy 878 milionów złotych na rozwój e-usług publicznych
CPPC ogłosiło nowy nabór w ramach programu "Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych", który potrwa od 4 listopada br. do 10 stycznia 2025 r. Na ten cel przeznaczono ponad 878 milionów złotych. Resort cyfryzacji podkreślił, że nowe projekty pozwolą na tworzenie i rozwój e-usług publicznych, które umożliwią obywatelom i przedsiębiorcom załatwianie spraw urzędowych przez internet, "niezależnie od miejsca zamieszkania czy prowadzenia działalności, a nawet bez wychodzenia z domu".
O dofinansowanie mogą ubiegać się jednostki administracji rządowej i podległe im instytucje, sądy, jednostki prokuratury oraz samorządy zawodowe. Dofinansowanie przewidziano dla projektów, które obejmują m.in.: optymalizację procesów w relacji z obywatelami i przedsiębiorcami, rozwój e-usług publicznych i wewnątrzadministracyjnych, cyfryzację zaplecza administracji (back-office) czy budowę rozwiązań horyzontalnych usprawniających administrację publiczną w skali kraju. CPPC przewiduje także dodatkowe punkty dla projektów wykorzystujących publiczne rozwiązania chmurowe oraz integrujących istniejące e-usługi w kompleksowe systemy.
Jak wskazało w poniedziałek Ministerstwo Cyfryzacji, nowy nabór stanowi kontynuację działań realizowanych w 2023 roku w ramach działania 2.1 Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy, kiedy CPPC podpisało 12 umów na rozwój e-usług i modernizację już istniejących systemów, przeznaczając na ten cel ponad 726 milionów złotych. "Nowe projekty są w fazie realizacji, a ich efekty będą dostępne dla obywateli w najbliższych latach" - podkreślił resort cyfryzacji.
"Rozwój e-usług publicznych to fundament nowoczesnej administracji, która nadąża za potrzebami obywateli i przedsiębiorców. Dzięki nowym projektom coraz więcej spraw będzie można załatwić online, bez barier czasu i miejsca. Zależy nam na tym, aby państwo było bliżej obywatela – dostępne, wygodne i przyjazne. Naszym celem jest poprawa jakości życia obywateli dzięki cyfryzacji – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Według Ministerstwa Cyfryzacji w ostatnich latach fundusze europejskie stanowiły "solidne wsparcie" dla cyfryzacji polskiej administracji publicznej. MC wskazało, że dzięki Programowi Operacyjnemu Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 udało się zrealizować 56 projektów tworzących aż 233 e-usługi, z których korzystają obecnie obywatele, przedsiębiorcy i urzędnicy. "Cyfryzacja ułatwiła dostęp do informacji i uprościła wiele procesów administracyjnych, czyniąc administrację bardziej przyjazną i dostępną" - dodał resort.
"W latach 2014-2020 dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich nasi beneficjenci zrealizowali aż 56 projektów tworzących 233 e-usługi, z których korzystamy dzisiaj wszyscy. Chcemy, aby każdy obywatel miał łatwy dostęp do informacji, a urzędnik mógł skupiać się na swojej pracy, a nie na wydłużających się analogowych procesach" - podsumował dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa Wojciech Szajnar. Dodał, że liczy na to, iż dzięki nowemu programowi powstanie kilkadziesiąt nowych e-usług.
Centrum Projektów Polska Cyfrowa pomaga organizacjom, instytucjom i firmom realizować projekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej. Projekty te mają na celu m.in. zapewnienie dostępu do internetu dla wszystkich obywateli, edukację Polaków w zakresie nowych technologii, digitalizację dorobku kulturalnego i naukowego, a także cyfryzację administracji publicznej, by można było załatwiać wiele spraw online, bez wychodzenia z domu. (PAP)
fos/ mmu/ mow/